Van transactiemarketing naar relatiemarketing

Voor een wijn e-tailer hebben wij een omzetgroei van 15% gerealiseerd door het e-mailbeleid op zijn kop te zetten.

1 | Marketingkanalen

De verkoopacties van de desbetreffende wijn e-tailer vinden plaats via veel verschillende kanalen (krantadvertenties, nieuwsbrieven, commercials etc. ) en al deze kanalen hebben een uniek karakter. Omresultaat te maximaliseren, hebben wij eerst gekeken welke marketingkanalen verantwoordelijk zijn voor het grootste omzetaandeel. Hierbij kwam naar voren dat het e-mailkanaal verantwoordelijk was voor een omzetaandeel van 52,4%.

2 | Oude e-mailbeleid

Het oude e-mailbeleid was straight forward. Iedere nieuwsbriefabonnee ontving 2 x per week een transactionele nieuwsbrief. De aanbiedingen waren hierbij niet toegesneden op de klant en de onderwerpregel werd niet getest op effectiviteit.

3 | Nieuwe e-mailbeleid

In essentie komt het erop neer dat wij het e-mailbeleid hebben veranderd van transactiemarketing naar relatiemarketing. Wij hebben dit gedaan door campagnes in te richten op de levenscyclus van de klant.

1 | Welkomst campagne: In de eerste 4e e-mails wordt het concept op speelse wijze aan de klant uitgelegd.

2 | Verjaardag campagne: 7 dagen voor de verjaardag van de klant, krijgt de klant een kortingsvoucher toegestuurd om voor zijn verjaardag lekkere wijn aan te schaffen.

3 | VIP campagne: De top 10% van de klanten (op omzet geselecteerd) krijgen jaarlijks een een leuke e-mailcampagne waarin ze bedankt worden voor hun loyaliteit.

4 | Jubileum campagne: Op het moment dat de klant 1,2 en 3 jaar lid is van de nieuwsbrievenlijst krijgt hij een e-mail om dit jubileum te vieren.

5 | Win back campagne: Op het moment dat de klant in de afgelopen 60 dagen geen bestelling hebben geplaatst, wordt een win back campagne verstuurd met een aantrekkelijke aanbieding.

4 | Extra boost

De onderstaande maatregelen het e-mailbeleid een extra boost gegeven.

1 | A/B testing van onderwerpregel 

2 | Klant kan zelf de e-mailfrequentie bepalen

3 | E-mail popup plaatsen op homepage 

4 | Aanbiedingen te personaliseren op basis van koopgedrag

Interessant?

Wij gaan graag met jou in gesprek.